Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Fejfájás

2014.11.27

A gyakori fejfájások megfigyelésének legjobb módszere, ha azonnal leírod, mi történt veled a megelőző órákban vagy napon, hogy össze tudd hasonlítani a körülményeket. Légy őszinte magadhoz, hiszen az ok lehet egészen banális, vagy olyan, melyet nem szívesen vallasz be magadnak (megint nem tudtál kiállni magadért a főnököddel szemben stb.).

Ha már az okokat firtatjuk, be kell látni, bárminek lehet fejfájás a negatív következménye. Bárminek, amire rosszul reagálsz. Persze jó lenne, ha ezt a kiváltó okot ki tudnád kerülni, meg tudnád szüntetni, de tudjuk, ezek sokszor szerves élethelyzetek. 

Számtalan negatív helyzetet el lehet kerülni helyes önismerettel. Jó, ha ismered magad, milyen a szervezeted, milyen a teherbírásod, milyen a kitartásod, jellemed, hozzáállásod, akaratod, mennyi benned az őszinte elfogadás vagy éppen a kritikai hajlam. Nem az, amikor ilyennek szeretnéd látni magad, hanem amilyen csupaszon, pőrén, valójában vagy.

 

MILYEN FEJFÁJÁS GYÖTÖR?

Migrénes, mely nagyon erős fájdalom, lüktet bele a fél fejed, hányinger gyötör, s nem kívánsz mást, mint a sötét és csendes szobád mélyét. Ne szóljon senki, és ne bántson egy árva fénysugár sem. Ez a fajta főfájás képes hirtelen lerohanni, aztán napokon át is megörvendeztet, teljes munkaképtelenné téve. Ritkább, mint a "hétköznapi" fejfájás, viszont durvább. Olyan tünetek előzik meg, mint a sötét foltok képződése a látómezőben, fényfelvillanások, karzsibbadás, beszédzavar. S csak később jön a hasogató fejfájás, émelygés, gyengeség.

Stressz okozta fejfájás, mely uralja az esetek többségét. Ezt nevezik tenziós, vagyis feszültséggel, terheléssel összefüggő fájdalomnak. Ez az egész fejet nyomja, satuba szorítja, akár bevonja a játékba a nyakat, a vállakat. Tompább, lassabban lép fel, s képes egy bizonyos szinten megrekedve kellemetlenkedni. Ebben a fázisban kell gyorsan lépni, hogy ne váljon belőle hasogatás. Ezt a fájdalmat nem előzi meg más jellegű tünet, és nem is olyan kibírhatatlan. Azért, ha gyakori, ez is megkeseríti a mindennapokat.

 

Okozhat fejfájást:

étel (pl. füstölt hús, csoki, kávé, erjesztett sajt, vörösbor), tartósítószer, adalékanyag, ízfokozó;

éhezés, tartós böjt;

emésztési rendellenesség, székrekedés;

gyógyszer, vegyszer belélegzése;

betegség, megfázás, oxigénhiány;

vérnyomásprobléma;

kialvatlanság;

kialvatlanság;

erős fény;

nyaki izmok merevsége, mozgáshiány;

időjárás-változás;

erős fizikai megterhelés;

menstruáció közeli időszak;

a lelki élet zavarai, szorongás, feszültség, stressz, kimerültség.

 

A fejfájás megidézését gyakran nemhogy kerüljük, még teszünk egy jó nagy lapáttal a tetejére. Pedig igazából megvallva minden elkerülhető, ha idejében megteszünk ezért mindent. Az ember persze nem így működik, nem akar előre gondolkodni, inkább utólag jajgat.

Fontos, hogy a gyakori fejfájást ne bagatellizáld el, hiszen súlyos probléma is állhat a háttérben, bár ez az eseteknek csekély százaléka.

 

MEGELŐZÉS

Az étrend megreformálása lehet az első, amivel megszeretgeted magad. Eltünteted a félkész, konzerv, gyárilag előállított ételeket, és friss, nyers alapanyagból magad készíted a vacsorát. Elkezdesz napi szinten gyümölcsöt enni, és salátát, sárgarépát, savanyú káposztát, fokhagymát eszegetni. Vagy ami éppen a lehetőséged. A cukor sok mindenért felelős, tehát csökkentsd le a csokievést minimálisra, aztán a péksüteményeke is lekerülhetnek a napirendről. Ne hirtelen változtass, ne sokkold a szervezetet. Előfordulhat, hogy éppen a táplálékmegvonás okoz fejfájást. A cukorral együtt a zsír is csökkenhet, és ami természetes, hogy az alkohol és cigaretta sem barátok ilyenkor. Persze, máskor sem.

Ha a rendszeres mozgás nem társul melléd a hét egyetlen napján sem, akkor nemcsak az erőnléttel, állóképességgel, hanem a normális belső anyagcsere-folyamatokkal is sok gond lehet. A bajok összeadódnak, és egyik hozza a másikat. Az ember ilyenkor rájön, csak akkor maradhat fent, ha nagyot dob életének kockáján. 

Az is lehet azonban, hogy egyszerűen felderíthető okokról van szó. Lehet, hogy romlik a szemed, hisz egyre több időt töltesz a monitorok előtt. Lehet, hogy csak nem ettél az elmúlt órákban, lezuhant a vércukor szinted, felborult a belső egyensúly. Lehet, hogy az időjárás változásra vagy érzékenyebb a kelleténél. A vérnyomás ingadozása is szerepet kaphat. Az esetek többségében pedig a türelmetlen, feszült életvitel, a kapkodás, a megfelelni vágyás, a nem megértés, végső soron a nagy elszigeteltség okoz fejgörcsöket.

Segíthet a B-komplex vitamin, illetve a kalcium és magnézium szedése, mely jó hatással van az idegrendszerre.

Krónikus fejfájást okozhat a kialvatlanság, az egész napos fáradtság is. Komoly odafigyelést  követel az egyensúly visszaállítása, hiszen egy-két pihenőnappal nem lehet ellensúlyozni hosszú hetek, hónapok bűnözését.

Bizonyos ételek hajlamosítanak a fejfájásra, mint a csoki, a mogyoró, nátrium-glutamátot tartalmazó ételek, füstölt hús, élesztő.

 

MEGOLDÁSOK

A gyógyszertári fájdalomcsillapítók picinyke tabletták, egyetlen mozdulattal lenyeled, és már el is feledkezel arról, hogy volt valami bajod. A tabletták, bár indokolt esetben - mint amilyen az erős migrén - létfontosságúak, nagyon sokszor feleslegesen, a mellékhatások begyűjtögetése mellett kerülnek a szervezetedbe. A fejfájásnak is vannak természetes gyógymódjai. Ne feledd, évtizedek múltán azért szedsz majd gyógyszer, hogy a korábbiak mellékhatását csökkentsd! Méregtelenítő szervünk, a máj nagyon utálja, ha ilyen-olyan szerekkel kell birkóznia. A baj az, mondod, hogy amikor hasogat, de már kibírhatatlanul, eszed ágában sincs teákat főzögetni, meg borogatni, jöjjön inkább egy gyors, bevált segítség. Kezdődő fejfájást, kisebb mértékű kellemetlenséget azonban házi módszerekkel is ellensúlyozni lehet.

Annak függvényében, mekkora a fájdalom, mennyire vagy képes ilyenkor magadon bíbelődni, keress megoldást a következők között:

Ha nagyon felpörgetted magad, talán mert kikészítettek kamasz gyermekeid, akkor leginkább a helyes légzéstechnika, a tudatos nyugalomkeresés a megoldás. Jó neked, ha tudod, hogyan kell relaxálni. Ez az önszeretés technikája, amikor tudatosan ellazítod minden izmod felülről lefelé, vagy lentről felfelé, becsukod a szemed, és nem engeded magadhoz a negatív gondolatokat. A légzésre azért kiemelt fontosságú ebben az esetben is odafigyelni, mert a felületes kis levegővételek következtében az agyból elfogy az éltető oxigén. Nagyon sok baj elkerülne, ha tudnád, mi az a teljes levegővétel. Így végezz légző gyakorlatot (és bármikor ismételd, ha van rá figyelmed): belélegzel a hasadba, hogy jól kidudorodjon, majd folytasd a mellkasodba, amíg csak bírod, tartsd meg ott, majd szép lassan engedd ki előbb a hasból, utána a mellkasból. Végezd ezt a légzést mindennap legalább egy alkalommal, illetve annyiszor, ahányszor jól esik. Feltölti sejtjeid friss oxigénnel, átmossa a véredet, megfiatalít.

Eljutottunk a pozitív gondolkodáshoz, mely a megelőzésben is partner, de a megoldásban is segítség lehet. Az elfojtott lelki görcsök ellen az egyik legjobb orvosság a vidámság, a mélyről felszakadó nevetés. Számtalan kapcsolati konfliktust lehetne humorrá változtatni.

A fejmasszázs ösztönös cselekvés, de jobb, ha van valaki a közelben, aki átnyomkodja, dörzsölgeti az egész fejedet. Sokszor a merev, feszült vállak a ludasak. Egy jól eltalált masszírozással fel lehet lazítani annyira az izmokat, hogy engedjenek a szorításból. Gyermekeknél is nagyon jó megoldás lehet. Miközben ellazulnak Anya meleg kezei között, felenged bennük az egész napos idegfeszültség. Kiváló technika az ujjbeggyel való nyomás (pontnyomás). Rövid ideig, de erősen nyomd oda az ujjad végét a szemzughoz, a halántékhoz, majd engedd fel, s várj egy kicsit a következő nyomásig. Ezek lassú, finom mozdulatok, nyomás, nem dörzsölés.

Ha már a masszírozásnál járunk, jól ismert megoldás a tenyér húsos párnájára mért erős nyomás. Addig nyomd, amíg bírod, míg jobban nem fáj a nyomás, mint a fejed.

A jó meleg fürdő segít a merev izmok, görcsös lelkiállapot feloldásában. Sajnos a bajok mindig itt gyökereznek. Ha nem tanulsz meg nap mint nap lazítani, persze nem a tévé előtt, pár év alatt meggyűlik a bajod saját magaddal!

Az illóolajok közül kiváló a borsmenta. Belélegzésre vagy párologtatásra, illetve óvatosan a halánték bedörzsölésére. Feszültségoldásra citrom-, rózsa-, levendula-, narancs- és jázminolajat párologtass. Fürdővízbe is készíthetsz ugyanezekből az olajakból illatos lazító keveréket. Cseppents két-két cseppet mindből egy dl tejbe, keverd el, és öntsd a fürdővízhez.

Ha a fejfájás oka a hosszú, merev egy helyben ülés, lehet, hogy egy célzott torna is helyrebillenti az egyensúlyt.

Enyhébb, tompa, elhúzódó főfájás eredményesen gyógyít a következő testhelyzet (jóga gyakorlat): állj egyenesen, ne feszes lábbal. Hajolj előre szépen, lassan, csigolyánként, óvatosan, testsúlyod helyezd az egész talpadra, lábad enyhén rogyasztva. Hagyd így lógni a fejed és a karjaid addig, míg teljesen el nem lazítottad a vállaid. A gravitáció majd megteszi hatását. Érezd, hogy nyúlik egyre jobban a vállad, a karjaid, hogy enged fel a szorítás ezekről a helyekről. Maradj így, amíg jól esik, akár 20 percig. Majd ugyanolyan lassan egyenesedj ki, ahogy lehajoltál, hogy a vérkeringés normalizálódjon.

A koffein is segíthet, ha egyébként nem vagy nagy kávéfogyasztó. Ha a szervezeted nincs hozzászokva, egy erős feketekávé összerendezheti a fejed.

Nem ritka ok a folyadékhiány. Amint érzékeled, hogy egy kicsit is fáj a fejed, vegyél magadhoz egy palack tisztított (ásvány-) vizet, és kortyold el lassan. Ne önts magadba hirtelen több pohárnyit, csak szépen kortyolgass. Felfrissül a vérkeringés, folyadékhoz jutnak a sejtek, új erőre kapnak. Nagyon egyszerű indok, de sokszor megoldást jelent!

 

GYÓGYNÖVÉNYEK

Készíts teát szárított fehérfűzfakéregből. Egy teáskanálnyi mennyiséget kell főzni 2,5 dl vízben. 10 perc után zárd el alatta a gázt és szűrd le. Természetes, szalicilsavat tartalmazó fájdalomcsillapító.

Ugyancsak fájdalomcsillapításra alkalmas a borsos menta levele is. Egy nagy teáskanálnyi mennyiséget forrázz le 2,5 dl vízzel, 10 perc állás után szűrd le, és lassan idd meg.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.