Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Kiegyensúlyozott táplálkozás

2015.07.07

Kiegyensúlyozott táplálkozás

A modern táplálkozás felől nézve elengedhetetlen, hogy a vegetáriánus étrenden élők megfelelő párosításban és helyes tápértékarányban fogyasszák az ételeket. Biztosnak kell lenniük abban, hogy elegendő mennyiségű fehérjét, szénhidrátot, vitaminokat, ásványi anyagokat, rostot és zsírt juttat  szervezetükbe, hogy fenntartsák az egyensúlyt a bevitt táplálék és a felhasznált energia között, különben lefogynak vagy elhíznak. A teljes kiőrlésű gabonák (mint a korpás kenyér és a száraztészta alapanyaga, a barnarizs és a nyers müzli) friss vagy főtt zöldségekkel és gyümölcsökkel együtt fogyasztva nélkülözhetetlen a kiegyensúlyozott étrendhez. Ha mindezt hüvelyesekkel, tojással, tejjel, joghurttal, sajttal, olajos magvakkal egészítik ki, ez az étrend minden szükséges tápanyagot elegendő mennyiségben és megfelelő párosításban tartalmaz, ráadásul alacsony zsírtartalommal.

Az egészséges és energiadús étrendhez megfelelő egyensúlyban mind az öt tápanyagcsoportra szükség van.

A fehérje a növekedéshez, a test szöveteinek a helyreállításához és fenntartásához kell. A szénhidrátok és a zsír biztosítja az energiát a test működéséhez, illetve a zsírt, a zsírban oldódó vitaminok (A, D, E, és K) hasznosulásához is fontos. Vitaminokra és ásványi anyagokra egészen kis mennyiségben van szükség, de annál lényegesebbek a test folyamatainak működéséhez és szabályozásához. A rost pedig nélkülözhetetlen a salakanyagok eltávolításához.

A természetes ételekből összeállított változatos étrend, amely főleg teljes kiőrlésű gabonából, friss zöldségből és gyümölcsből, hüvelyesekből, nem hidrogénezett növényi olajból, diófélékből, magvakból és – mértékkel – tejtermékekből áll, az összes szükséges tápanyaggal ellát bennünket. A természetes ételek finomabbak a feldolgozottaknál, és mindig több bennük a tápanyag és a rost. A feldolgozott ételekből álló étrend, gyakran tele cukorral, adalékokkal, telített zsírral és túl sok sóval, határozottan rosszat tesz az egészségnek. Ugyanakkor ha alkalmanként fogyasztjuk, semmi bajt nem okoz egy-egy szelet fehér kenyér vagy a kelleténél több tejszín. A jó étrend ismérve a mértékletesség és az önismeret, de a kényszeres helyes táplálkozás (ugyanúgy, mint az evéskényszer) feszültséget és renyhe emésztést okoz.

Általános útmutatóul azt mondhatjuk, hogy a napi fehérjeszükséglet felét a főétkezésnek kell fedeznie, egy könnyebb étkezésnek a negyedét, és a reggelinek a maradék negyedét. Minden étkezésben legyen két vagy több fehérjeforrás, és legalább egy étkezés tartalmazzon két- vagy többféle enyhén főtt vagy friss zöldséget, egy pedig salátát (zöldségekkel). Néhány darab friss gyümölcs (a citrusfélék is) jól kiegészíti a napi szükségletet.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.